skip to Main Content
88535418(021) Geojarf@Gmail.com

تحلیل خطر زمین لرزه به تخمین کمی خطرات لرزش زمین در یک محل خاص مربوط می شود. خطرات لرزه ای در شرایطی که زلزله مشخصی مد نظر باشد، به صورت تعینی و در شرایطی که اندازه، زمان و مکان زلزله قطعی نباشد به صورت احتمالی بررسی می شود به طورکلی تحلیل خطر زمین لرزه ای می تواند به دو صورت تعینی و احتمالی انجام گیرد.

 هدف از مطالعه اثرات ساختگاهي در يک نقطه خاص، برآورد پارامترهای لرزه اي سطح زمين در اثر وقوع زمين لرزه هاي مورد نظر است. پارامترهای لرزه اي سطح زمين شامل دو عنوان مهم زير ميباشد.

  • بيشينه شتاب سطح زمين
  • طيف طراحی

به منظور برآورد بيشينه شتاب سطح زمين، ابتدا شتابنگاشت هاي مناسب سنگ بستر لرزهاي بر اساس نتايج مطالعات لرزه خيزي ساختگاه انتخاب مي شوند. سپس مدل ژئوتکنيک لرزه ای لايه هاي تحت الارضی ساختگاه براساس نتايج مطالعات زمين شناسي مهندسی، ژئوتکنيکی، ژئوفيزيکی تهيه ميگردد. آنگاه شتابنگاشت های سنگ بستر لرزهاي بر پروفيل های ژئوتکنيک لرزه ای ساختگاه اعمال شده و نهايتاً نتايج بدست آمده مورد تجزيه و تحليل و پردازش قرار خواهند گرفت. طيف طراحی نرماليزه شده گاه براساس تجزيه و تحليل آماری طيف های پاسخ شتاب ساختگاه هايی که شرايط ژئوتکنيکی و رژيم تکتونيکي مشابه دارند استخراج می گردد. امروزه با توجه به افزایش داده های ثبت زمین لرزه ها و شبکه های دائمی GPS و همچنین روش ها و برنامه های به روز در این زمینه، مطالعات برآورد خطر زمین لرزه نیازمند نگاهی کاملاً تخصصی می باشد. شرکت ژئو ژرف آزما با بهره گیری از پرسنل مجرب و ارتباط نزدیک با اساتید دانشگاهی در این زمینه و با بهره گیری از روش های نوین آمادگی انجام مطالعات لرزه خیزی و تهیه طیف ویژه اثر ساختگاه را دارد.

 

مطالعات پایش لرزه ای:

در برخی از پروژه ­های اجرایی (عملیات عمرانی و معدنی) که در مجاورت سازه ­ها انجام می­گیرند، امواج حاصل شده میتواند باعث خرابی و بروز مشکلاتی گردد که نیازمند پایش لرزه ای است. از این دسته عملیات های مخرب عمرانی و معدنی میتواند به عملیات تراکم دینامیکی و همچنین انفجارات معدنی اشاره نمود. تراکم دینامیکی خاک یکی از روش‌های بهسازی خاک است. در احداث خاک ریز شاه راه‌ها، سدهای خاکی، آماده سازی اراضی صنعتی، پالایشگاهی و کارهای زیربنایی متعدد دیگر نیاز داریم تا خاک سست را به آن حد از تراکم برسانیم تا خواص مکانیکی خاک بهبود یابد. با توجه به اهمیت انجام تراکم دینامیکی برای بهسازی خاک، انجام این روش برای احداث سازه ها را روشی غیر قابل جایگزین کرده است با این حال با یک طراحی مناسب بر اساس وزن و ارتفاع سقوط وزنه و تعداد دفعات تکرار عملیات می توان از کاهش خسارت به سازه های اطراف جلوگیری نمود.

کاربرد های پایش لرزه ای (Seismic Monitoring):

  • پایش لرزه ای تراکم دینامیکی و تعیین محدوده امن برای سازه های مجاور
  • پایش لرزه­ای انفجارات معدنی و عمرانی
  • پایش لرزه ای زمین لرزه های القایی در سدها
  • پایش لرزه­ای حرکت قطار­های شهری زیر­زمینی

دستگاه ها و تجهیزات پایش لرزه ای:

  • دستگاه لرزه نگار 24 کاناله ABEM (مدل Mk6) ساخت کشور سوئد
  • 5 دستگاه لرزه نگار با حساسیت فرکانسی 01/0 هرتز و از نوع سرعت­نگار
  • مجموعه 24 عددی ژئوفون های P و S با حساسیت فرکانسی 4/5 هرتز و پاسخ دستگاهی مشخص.
  • کابل ها و وسایل جانبی
Back To Top